Ułatwienia dostępu

Szukaj
Close this search box.

Studenci z niepełnosprawnościami

Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie została powołana jednostka administracyjna, której zadaniem jest udzielanie pomocy i wparcia studentom z niepełnosprawnością i osobom ze szczególnymi potrzebami zarówno w sprawach związanych z kształceniem jak i integracją w środowisku akademickim. Osoby, które mają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub opinie psychologiczno-pedagogiczną proszone są o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami. 

Dane adresowe:

  • ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków,
  • Budynek: Biblioteka Główna, Pokój nr 229 (II. piętro),
  • tel.: (12) 293-51-20
  • tel./fax: (12) 293-51-19
  • kom.: 695-608-630 / 695-608-640

 

UWAGA! (kontakt wyłącznie dla osób niesłyszących)

  • kom.: 881-921-211
  • e-mail: bon@uek.krakow.pl

 

Więcej informacji na stronie internetowej BON

UWAGA!   Studenci z niepełnosprawnością, którzy chcą skorzystać z udogodnień w trakcie uczęszczania na lektoraty tradycyjne oraz w trakcie zdawania egzaminów standaryzowanych/końcowych z języków obcych prosimy o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada – semestr zimowy oraz do 31 marca – semestr letni. 

 

Wnioski o udzielenie wsparcia na egzaminie standaryzowanym studenci mogą składać do końca trzeciego semestru studiów. 

 

W przypadku gdy student nie złożył wniosku o udogodnienia edukacyjne podczas egzaminu standaryzowanego/końcowego do końca trzeciego semestru studiów i jednocześnie nie zdał tego egzaminu w letniej sesji egzaminacyjnej, taka osoba będzie mogła złożyć wniosek o udogodnienia w sesji poprawkowej do 30 czerwca.  

Kliknij, aby rozwinąć

W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku. CJ proponuje następujące procedury wsparcia studentów z niepełnosprawnościami: 

 

Tradycyjne lektoraty języków obcych 

Studenci z niepełnosprawnościami uczęszczający na lektoraty języków obcych mogą ubiegać się o następujące wsparcie: 

 

1. Studenci niedosłyszący/niesłyszący: 

  • przesunięcie akcentu z zadań słuchowych i mówionych na zadania pisemne podczas zajęć i zaliczeń, 
  • przesyłanie materiałów w formie elektronicznej, 
  • wydłużenie czasu zdawania testu/testów w przypadku studentów głuchych i z głębokim niedosłuchem, ale nie więcej niż o 50%. 

 

2. Studenci niedowidzący/niewidomi: 

  • możliwość korzystania z własnego sprzętu specjalistycznego (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, linijka brajlowska, powiększalnik, dyktafon) w trakcie zajęć (istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu z BON UEK), 
  • przesyłanie materiałów w formie elektronicznej, 
  • adaptowanie materiałów np. na alfabet Braille’a, druk materiałów powiększoną czcionką, zmiana tła, cyfrowa forma podręcznika do nauki języka zgodna z wymaganiami WCAG 2.2, 
  • wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%, 
  • możliwość nagrywania zajęć na dyktafon. 

 

3. Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację: 

  • przesunięcie akcentu z zadań mówionych na zadania słuchowe i pisemne. 

 

4. Studenci z dysfunkcją kończyn górnych: 

  • przesyłanie materiałów w formie elektronicznej, 
  • wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%, 
  • możliwość korzystania z własnego sprzętu (komputer) w trakcie zajęć. 

 

W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Kierownika CJ, układa się indywidualny program nauczania języka obcego dla danego studenta. 

Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami, którzy chcą skorzystać z udogodnień edukacyjnych powinni zgłosić się do BON celem ustalenia najlepszego dla nich wsparcia. 

 

Dodatkowe indywidualne konsultacje 

Każdy student z niepełnosprawnością uczęszczający na lektorat języka obcego, który w wyniku swojej niepełnosprawności napotyka trudności w opanowaniu tego języka może ubiegać się o indywidualne konsultacje. W tym celu należy złożyć wniosek do BON najpóźniej do 30 listopada w semestrze zimowym i 31 marca w semestrze letnim. 

Dodatkowe indywidualne konsultacje nie zwalniają z uczestnictwa w tradycyjnym lektoracie. 

  

Lektorat w formie alternatywnej z języka obcego 

Studenci z niepełnosprawnościami w miarę możliwości organizacyjnych, mają możliwość uczestnictwa w lektoracie języka obcego prowadzonym w formie alternatywnej, dostosowanej do potrzeb danej grupy. Uczęszczając na lektorat w formie alternatywnej studenci zwolnieni są z uczestnictwa w lektoracie tradycyjnym. Studenci chcący skorzystać z tej formy wsparcia powinni w tej sprawie złożyć wniosek do BON w terminie do 15 października semestru zimowego i do 15 marca semestru letniego. 

Lektoraty w formie alternatywnej z języka obcego są prowadzone zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lektoratów tradycyjnych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studentów. 

  

Egzamin standaryzowany/końcowy 

1. Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami niezależnie od formy zajęć, w jakiej uczestniczą (tradycyjny lektorat lub lektorat w formie alternatywnej z języka obcego) po zakończeniu kursu przystępują do egzaminu standaryzowanego/końcowego na takich samych zasadach jak studenci pełnosprawni. 

 

2. Egzamin z języka obcego odbywa się na sześciu poziomach zgodnie z tabelą poziomów kompetencji językowej Rady Europy, od A1 do C2. 

 

3. Jednolity schemat egzaminu obowiązuje na wszystkich poziomach. Informacje dla kursów branżowych z języka obcego zamieszczone są w odpowiedniej zakładce na stronie CJ. 

 

4. Poziom egzaminu jest zgodny z poziomem lektoratu, na który uczęszczał student. 

 

5. Zwolnienie z egzaminu jest możliwe na podstawie przedstawionego certyfikatu akceptowanego przez CJ UEK. 

 

6. Studenci z niepełnosprawnościami mają możliwość ubiegania się o skorzystanie z przewidzianych dla nich udogodnień podczas egzaminu standaryzowanego/końcowego. 

 

7. Student z niepełnosprawnością chcący skorzystać z danego udogodnienia kieruje za pośrednictwem BON wniosek do Kierownika CJ. Wniosek należy złożyć w BON nie później niż 14 dni przed planowym terminem egzaminu. 

 

8. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części pisemnej 

  • Studenci z niedosłuchem: przewiduje się możliwość korzystania z systemu słuchawkowego wypożyczonego z CJ, trzykrotne odsłuchanie tekstu w przypadku części „rozumienie ze słuchu” oraz dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej). 
  • Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi: mogą zostać zwolnieni z części „rozumienie ze słuchu”. Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu oraz w miarę możliwości udział tłumacza języka migowego w egzaminie. 
  • Studenci niedowidzący/niewidomi: mają możliwość korzystania z narzędzi potrzebnych do realizacji zadania (np. druk o powiększonej czcionce, zapis elektroniczny, alfabet Braille’a) bez możliwości korzystania z własnego komputera (CJ może wypożyczyć własny sprzęt).  Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu. 
  • Studenci z dysfunkcją kończyn górnych: przysługuje im dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu. 

 

9. Inne problemy organizacyjne wynikające z niepełnosprawności studenta np. zmiana sali na lepiej dostosowaną należy zgłosić do BON. Decyzja w tej sprawie będzie podejmowana przez kierownictwo CJ. 

 

10. Przeprowadzenie egzaminu poza terenem uczelni należy ustalić z kierownictwem CJ i BON. Ustalenie to wymaga zgody dyrektora instytutu. 

 

11. Student zostaje dopuszczony do części ustnej egzaminu po zdaniu części pisemnej. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części ustnej: 

  • Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi mogą zostać zwolnieni z części ustnej lub mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego. Jeśli zaistniałaby konieczność zastosowania narzędzi wspomagających przy tego rodzaju egzaminie, odbywałoby się to po wstępnym uzgodnieniu kierownictwa CJ i BON. 
  • Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego. 

 

12. Pozostałe ustalenia organizacyjne i dyscyplinujące pozostają bez zmian. 

 

13. Skala ocen nie ulega zmianie. 

 

14. Wszystkie pozostałe przypadki wymagają indywidualnego zgłoszenia i rozstrzygane są przez kierownictwo CJ i BON. 

W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku, Centrum Językowe proponuje następujące procedury wsparcia studentów dyslektycznych: 

 

  1. Lektor na pierwszych zajęciach informuje studentów o informacjach umieszczonych w odpowiedniej zakładce na stronach CJ dotyczących wsparcia edukacyjnego. 
  2. Student zgłasza się do BON, gdzie wypełnia kwestionariusz wsparcia edukacyjnego oraz przedkłada opinię psychologiczno-pedagogiczną, wydaną przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opinia ta powinna odnosić się do Specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). Podczas rozmowy pracownik BON ustala potrzeby i formy wsparcia dla studenta w zakresie studiowania języków obcych. Następnie pracownik BON: 
    • przygotowuje dla studenta pismo dla prowadzących zajęcia, w którym opisane są formy wsparcia edukacyjnego i informujące o potrzebach, trudnościach studenta, zaleceniach edukacyjnych wynikających z opinii psychologiczno-pedagogicznej, 
    • przygotowane i podpisane pismo przesyła mailowo (skan) studentowi/tce. 
    • Student, aby uzyskać wsparcie przekazuje ww. pismo BON prowadzącym zajęcia i lektorom językowym, prosząc o udzielenia wsparcia opisanego w piśmie. 

 

UWAGA!   Studenci, którzy chcą skorzystać z udogodnień w trakcie uczęszczania na lektoraty oraz w trakcie zdawania egzaminów standaryzowanych/ końcowych z języków obcych prosimy o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (kontakt) w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada – semestr zimowy oraz do 31 marca – semestr letni. 

 

Wnioski o udzielenie wsparcia na egzaminie standaryzowanym studenci mogą składać do końca trzeciego semestru studiów. 

 

W przypadku, gdy student nie złożył wniosku o udogodnienia podczas egzaminu standaryzowanego do końca trzeciego semestru studiów i jednocześnie nie zdał tego egzaminu w letniej sesji egzaminacyjnej, taka osoba będzie mogła złożyć wniosek o udogodnienia w sesji poprawkowej do 30 czerwca.  

 

  

 

Pomoc lektora może obejmować: 

  1.  Poznanie indywidualnych, korzystnych dla studentów metod uczenia się. 
  2. Dopasowanie form oceniania testów, zaliczeń przedmiotu i egzaminów końcowych (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji). 

  

Możliwe wsparcie w kwestii uczęszczania i zaliczania lektoratów języków obcych: 

  1. Możliwość korzystania z własnego sprzętu w trakcie zajęć (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, dyktafon). 
  2. Możliwość ustnego przedstawienia wykonywanych zadań przed lektorem podczas zaliczenia (w szczególnych przypadkach). 
  3. Przedłużenie czasu trwania testu/testów, jednak nie więcej niż o 25% czasu regulaminowego lub rozłożenie zaliczenia na części, zdawane we wskazanych odstępach czasowych lub przesunięcie terminu zaliczenia. 
  4. Podczas zdawania egzaminu końcowego uwzględnione zostaną problemy wynikające z zaświadczenia o rodzaju dysfunkcji. Forma oceniania egzaminu końcowego zostanie odpowiednio dopasowana (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji). Przewiduje się dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej) oraz możliwość trzykrotnego odsłuchania, jak również dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 25% przewidzianego czasu.